30 kwietnia 2025

DROGA ROWEROWA W KAMIENNEJ GÓRZE - wśród kwiatów, nad rzeką, wąwozami, dawną linią kolejową (GALERIA)


Niezwykła droga rowerowa prowadząca po dawnej linii kolejowej z XIX wieku! Szlak dla jednośladów wije się wśród sudeckich wzgórz. Wokół drogi rośnie mnóstwo ziół i kwitnących drzew! Do tego dochodzą krajobrazy! 

Droga łączy Kamienną Górę (miasto powiatowe, przygraniczne), z Krzeszowem - wsią pielgrzymkową z podwójnym sanktuarium i opactwem wpisanym na listę Pomników Historii. 

Zapraszam do mojej kwietniowo-majowej relacji z drogi rowerowej w Kamiennej Górze. Na naszej trasie wspaniałe kwitnące czeremchy, zwiastuny wiosny: zawilce, kuklik, dąbrówka. Ponadto pięknie położony staw oraz zabytkowy most nad Bobrem! 










Droga rowerowa startuje przy dworcu PKP w Kamiennej Górze (można tam dojechać codziennymi przewozami kolejowymi). Droga biegnie w kilku kierunkach - m.in. do tajemniczego osiedla Antonówka w Rudawach Janowickich (po dawnej bocznicy kolejowej z czasu II wojny światowej). Druga odnoga biegnie dawną Koleją Doliny Zadrny w kierunku Krzeszowa, wijąc się kilka kilometrów na obrzeżach miasta między wzgórzami i dolinami. To bardzo romantyczna trasa! Otoczona zielenią, spokojna, atrakcyjna! Tuż obok drogi znajduje się na terenie miasta zbiornik wodny zwany "Butem" - to staw wędkarski, piękny plener na spacer! 
Wiosną okolica drogi zaskakuje kwitnącymi krzewami czeremchy i kwiatami. Ciekawe są również obiekty inżynierskie - w tym most z końca XIX wieku, po którym jeździ się rowerem. 










o dawnej linii kolejowej: 

"Linia kolejowa nr 330 – nieczynna niezelektryfikowana, lokalna jednotorowa linia kolejowa, łącząca pierwotnie stację węzłową Kamienna Góra ze ślepo zakończoną stacją Okrzeszyn. Linia przebiega w całości na obszarze województwa dolnośląskiego. Linia powstała z inicjatywy miejscowego fabrykanta Rinkela w 1899 roku, jako prywatna Kolej Doliny Zadrny. W 1954 roku, z powodu wyludnienia terenów przygranicznych, zawieszono tutaj trwale regularny ruch pasażerski, a do początku lat 90. XX wieku – stopniowo – zaprzestano użytkowania linii w ruchu towarowym. Ostatni pociąg pasażerski (specjalny skład pielgrzymkowy) pokonał linię 15 sierpnia 2002 roku. Według stanu na czerwiec 2015 roku, trasa była częściowo rozebrana oraz nieprzejezdna. Szlak wznosił się po łuku na wysokim nasypie przy zabudowaniach przemysłowych, wiodącym na największy na całej trasie, dwuprzęsłowy kratownicowy most nad rzeką Bóbr, liczący 70 metrów długości. Po minięciu mostu, tor szlakowy wcinał się głębokim wykopem we wzniesienia, tworzące przełęcz zwaną Bramą Czadrowską" (za: Wikipedia) 










mapa/lokalizacja: 
przebieg drogi: 



polecam również: 












*****

niezależny, autorski i niekomercyjny projekt dotyczący historii i uroków Dolnego Śląska, Sudetów i okolic (... a także innych miejsc, które odwiedziłem, oraz spraw, które mnie zainteresowały) 

Materiały fotograficzne i tekstowe (jeżeli nie zaznaczono inaczej w podpisach - np. wolne media, cytat, wskazanie innego autora) należą do autora bloga! Zabraniam powielać i kopiować chronionych treści bez oznaczenia autorstwa. 

publikowane zdjęcia mojego autorstwa NIE POWSTAJĄ w wyniku użycia narzędzi AI (sztucznej inteligencji), ujęć z dronów, obróbki graficznej polegającej na montażu, dodawaniu i wymazywaniu elementów. Fotografie mają charakter dokumentacji odwiedzonych miejsc i obiektów, w takiej formie, w jakiej je oglądałem. 

licencja praw autorskich materiałów własnych na blogu zezwalająca na użycie na określonych warunkach 

CC BY-NC-ND

autorem bloga jest Robert - muzealnik, dziennikarz, przewodnik, animator, teatrolog, regionalista-amator, bloger od 2011 roku


 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz