11 czerwca 2025

Praha hlavní nádraží - piękny dworzec w stolicy Czech (GALERIA)


Secesja dla pasażerów kolei. 

Wspaniały gmach dworca zachwyca detalami. 









"Dworzec Główny w Pradze jest największą pasażerską stacją kolejową w Czechach i najważniejszym dworcem w Pradze. Obsługuje około 71 000 pasażerów dziennie oraz szereg pociągów regionalnych, krajowych i międzynarodowych, dla których jest często stacją początkową lub końcową. Stacja jest połączona z linią metra C. Nazwa Praski Główny Dworzec Kolejowy była używana od 15 lutego 1940 do 1945 roku i jest używana od stycznia 1953 roku do dziś. Pierwotnie nazywał się Dworzec kolejowy cesarza Franciszka Józefa (1871–1919), a następnie Dworzec kolejowy Praski Wilsona (1919–1940, 1945–1953), który jest ponownie używany od 1990 roku podczas specjalnych wydarzeń historycznych i oficjalnych. Zabytkowy budynek i hala nad dworcem kolejowym to największy zabytek secesyjny w  Republice Czeskiej. Budowę dworca kolejowego w obecnym miejscu ułatwiła cesarska decyzja z października 1866 r. o zburzeniu murów. Stacja działa od 14 grudnia 1871 r., kiedy to rozpoczęła działalność Kolej Cesarza Franciszka Józefa. Pierwotny budynek stacji został zbudowany według projektu Vojtěcha Ignáca Ullmanna i Antonína Barvitiusa w  stylu neorenesansowym. 150-metrowa konstrukcja z dwiema wieżami, halą z kasetonowym sufitem, restauracją, biurami i 22 drzwiami prowadzącymi na peron z mozaikowymi płytkami zyskała przydomek „dworzec zamkowy [...]”. 







"[...]Na początku XX wieku dworzec został przebudowany i powiększony. Nowy budynek dworca w stylu  secesyjnym został zbudowany w latach 1901–1909 według zwycięskiego projektu Josefa Fanty. Kopuła nad główną częścią budynku jest ozdobiona motywami secesyjnymi i rzeźbami Stanislava Suchardy i Ladislava Šalouna przedstawiającymi miasta czeskie. Kasy biletowe znajdowały się na parterze kopuły w lokalu dzisiejszej kawiarni. Pasażerów obsługiwały hojnie zaprojektowane poczekalnie w lewym skrzydle budynku oraz dwie restauracje o różnym poziomie cenowym. Od samego początku w budynku znajdowały się również biura i saloniki dla ważnych gości. Wraz z nowym budynkiem wybudowano przejścia podziemne, a w latach 1905–1906 torowisko przykryto dwunawową stalową halą łukową o rozpiętości 2 x 33,3 m, wysokości 18 m i długości 233 m, zaprojektowaną przez Jaroslava Marjankę i Rudolfa Kornfelda. [...]"







"[...] Projekt Fanty inspirowany był układem budynku (centralna hala z bocznymi skrzydłami) Dworca Północnego w Paryżu , który stanowił wzór dla wielu europejskich dworców kolejowych w drugiej połowie XIX i na początku XX wieku.
Fasada centralnej części jest zamknięta dwiema narożnymi wieżami z piaskowca, charakterystycznym elementem fasady frontowej jest półkoliste okno z witrażem, które płynnie łączy się z głównym wejściem do budynku poniżej. Niższe skrzydła łączące rozciągają się na boki z parterową arkadą kończącą się bocznymi pawilonami. Skrzydła mieszczą dwie restauracje o różnych poziomach cenowych, salę recepcyjną oraz hojnie zaprojektowane poczekalnie i saloniki dla ważnych gośc
i"
(za: Wikipedia) 






więcej informacji:





** 
poza Dolnym Śląskiem i Sudetami - wpis urlopowy 

***
*****

niezależny, autorski i niekomercyjny projekt dotyczący historii i uroków Dolnego Śląska, Sudetów i okolic (... a także innych miejsc, które odwiedziłem, oraz spraw, które mnie zainteresowały) 

Materiały fotograficzne i tekstowe (jeżeli nie zaznaczono inaczej w podpisach - np. wolne media, cytat, wskazanie innego autora) należą do autora bloga! Zabraniam powielać i kopiować chronionych treści bez oznaczenia autorstwa. 

publikowane zdjęcia mojego autorstwa NIE POWSTAJĄ w wyniku użycia narzędzi AI (sztucznej inteligencji), ujęć z dronów, obróbki graficznej polegającej na montażu, dodawaniu i wymazywaniu elementów. Fotografie mają charakter dokumentacji odwiedzonych miejsc i obiektów, w takiej formie, w jakiej je oglądałem. 

licencja praw autorskich materiałów własnych na blogu zezwalająca na użycie na określonych warunkach 

CC BY-NC-ND

autorem bloga jest Robert - muzealnik, dziennikarz, przewodnik, animator, teatrolog, regionalista-amator, bloger od 2011 roku


 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz