Translate

11 maja 2023

Wykład "Niezwykli goście dolnośląskich uzdrowisk" dla Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Czarnym Borze


Uzdrowiska to temat bliski Seniorom. Dlatego postanowiłem opowiedzieć, kogo można było spotkać dawno temu w historycznych kurortach Dolnego Śląska! Na zaproszenie UTW w Czarnym Borze wygłosiłem wykład z prelekcją multimedialną mojego autorstwa. Dla wielu słuchaczy przedstawione ciekawostki były zupełnie nowe i zaskakujące. 

  Sala widowiskowa Biblioteka + Centrum Kultury w Czarnym Borze była 10 maja 2023 roku miejscem, w którym na zaproszenie spotkałem się z Seniorami z Gminy Czarny Bór. Było mi bardzo miło gościć w miejscu związanym historycznie z moją rodzinną Ziemią Kamiennogórską. Słuchaczkom i słuchaczom Uniwersytetu Trzeciego Wieku opowiedziałem o interesujących osobach, które kurowały się i mieszkały w uzdrowiskach Dolnego Śląska. Zacząłem od omówienia podstawowych informacji na temat kurortów i ich historii. W Polsce znajduje się 47 uzdrowisk, a regionem o największej liczbie uzdrowisk - prawie ¼  wszystkich w kraju - jest województwo dolnośląskie. Posiada 11 aktywnych uzdrowisk, uznanych na podstawie ustawy. Są to większości uzdrowiska górskie i podgórskie leżące w Sudetach. Część z uzdrowisk ma wielowiekową historię lecznictwa, sięgającą średniowiecza (Cieplice, Lądek). Uzdrowiska na Dolnym Śląsku zaliczają się do najstarszych w Polsce i Europie. 






zdjęcia ze spotkania, Facebook/Uniwersytet Trzeciego Wieku w Czarnym Borze


Moja autorska prelekcja dotyczyła wybranych gości dolnośląskich uzdrowisk od XVII – XX wieku (w tym miejscowości, które obecnie nie posiadają statusu uzdrowiska). Łącznie przedstawiłem 23 ciekawe osoby (w tym 11 związanych z Polską i 5 kobiet). Byli to goście takich kurortów, jak: Cieplice, Duszniki, Jedlina, Kudowa, Lądek, Szczawno, Sokołowsko, Stary Zdrój. Wspomniałem o takich postaciach, jak: królowa Marysieńka, Izabela Czartoryska, E.T.A. Hoffmann, Fryderyk Chopin, Christian Morgenstern, Felix Mendelssohn, Adalbert Chamisso, Bruno Schulz, Winston Churchill, Karl Bernhard von Moltke, Fryderyk II Wielki, Margarethe Siems, Marianna Orańska, Józef Benedykt Łączyński, Henryk Wieniawski, Ludwik Łazarz Zamenhof, Karol Cieszewski, Karl May, Wissarion Bielinski, Louise Harriers-Wippern, Napoleon Ksawery Mańkowski, Hugo Kołłątaj i Michał Kleofas Ogiński.

Na koniec było uczucie wpisać się do indeksów takich studentów i studentek jako wykładowca. 

Wybrane slajdy z prezentacji: 























polecam również posty oznaczone tagami: 

#wydarzenia 
(więcej wydarzeń z moich udziałem) 

(moje relacje z uzdrowisk) 

polecam również posty - artykuły - oznaczone tagami:

****

******

niezależny, autorski i niekomercyjny projekt dotyczący historii i uroków Dolnego Śląska, Sudetów i okolic 

Materiały fotograficzne i tekstowe (jeżeli nie zaznaczono inaczej - np. wolne media, cytat, wskazanie innego autora) należą do autora bloga! Zabraniam powielać i kopiować chronionych treści bez oznaczenia autorstwa. 

CC BY-NC-ND

Autorem bloga jest Robert - muzealnik, dziennikarz, przewodnik, animator, teatrolog, regionalista-amator, bloger od 2011 roku




 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz