To druga – po Świętych Schodach –
postna część cyklu porównująca słynne architektoniczne miejsca
z ich kopiami oraz inspiracjami na Dolnym Śląsku i nie tylko. Tym
razem zobaczymy, jak dawni śląscy i łużyccy artyści przenieśli
na ich ziemie wzór tzw. edykuły Grobu Pańskiego, czyli
konstrukcji, która znajduje się w najważniejszej chrześcijańskiej
świątyni Jerozolimy. Takie „Sanctum Sepulchrum” czy też
„Sepulcrum Domini” powstały przez wieki w ważnych ośrodkach religijnych. Poniżej omówienie dwóch grobów ze szlaków tzw. Via Sacra
oraz z wambierzyckiej kalwarii.
Repliki grobów, zwane też cenotaf
(kenotaf, kenotafium, z greckiego κενοτάφιον kenotaphion,
od κενός, „pusty” i τάφος „grób”) to zjawisko
powszechne w kulturze od wieków. W przypadku grobu Chrystusa
zyskało wymiar szczególny.
Następna część
mojego cyklu, w którym zestawiam architektoniczne i artystyczne
inspiracje oraz paralele.
amor z narzędziami Męki Pańskiej, cmentarz w Krzeszowie
Już
w epoce romańskiej w Niemczech oraz później w innych państwach zaczęły powstawać repliki grobu,
który został wzniesiony w Jerozolimie w miejscu pochówku
Chrystusa. Zgodnie z przekazami budowę oryginalnej świątyni
zawdzięcza się św. Helenie (którą wspomniałem w tekście oŚwiętych Schodach). Niewielki budynek, będący grobem Chrystusa,
został obudowany kościołem. Sam grób wykuto w litej skale. Wokół
wzniesiono część bazyliki nazywaną Anastasis – ogromną
rotundę. Kopie grobu obejmują zwykle sam edykuł – niewielką
kaplicę z grobowcem.
Grób Pański w Jerozolimie na dawnych rysunkach - wolne media wikimedia.org
Grób Pański w Jerozolimie - współcześnie, za: GOOGLE MAPS
Są tam dwa pomieszczenia: tzw. kaplica Anioła
oraz najważniejsze: arcosolium z kamienną ławą, na której
leżało ciało Chrystusa.
Średniowiecze w Europie, czas krucjat, zapewniło liczne relacje z wizyt w Jerozolimie. Dzięki temu wielu możnych obywateli oraz wpływowi duchowni zapragnęli budować kopie grobu dla pielgrzymów i wiernych. Tradycja rozpowszechniła się w czasach uduchowionego baroku. Także późniejsze czasy, w tym XIX-wieczny historyzm przyniosły kolejne imitacje jerozolimskiego miejsca świętego.
Średniowiecze w Europie, czas krucjat, zapewniło liczne relacje z wizyt w Jerozolimie. Dzięki temu wielu możnych obywateli oraz wpływowi duchowni zapragnęli budować kopie grobu dla pielgrzymów i wiernych. Tradycja rozpowszechniła się w czasach uduchowionego baroku. Także późniejsze czasy, w tym XIX-wieczny historyzm przyniosły kolejne imitacje jerozolimskiego miejsca świętego.
"Jerozolima w Görlitz" na dawnym rysunku, zbiory Barockhaus - Kulturhistorisches Museum Görlitz
Kopia idealna
Za najbardziej udaną
późnośredniowieczną replikę uchodzi Heilige Grab w Görlitz na
pograniczu Polski i Niemiec. Zabytek z przełomu XV i XVI wieku
nazywa się czasem Görlitzer Jerusalem – Zgorzelecką Jerozolimą.
Składa się z 3 kaplic, które są odwzorowaniem miejsc świętych
związanych z męką Chrystusa. Za pomysłodawcę i
twórcę grobu uważa się Georga Emmericha – burmistrza Görlitz,
który przyszedł na świat w Kłodzku w 1422 roku. Był on członkiem
Zakonu Rycerskiego Grobu Bożego w Jerozolimie.
Mapa/lokalizacja:
https://goo.gl/maps/3PsWvE6r2bJt9TGb8
https://goo.gl/maps/3PsWvE6r2bJt9TGb8
Görlitzer Jerusalem
Na budowę i kształt tej architektury miała mieć też wpływ niezwykła kobieta,
Agnes Fingerin – średniowieczna mieszkanka Görlitz, która
uczestniczyła w pielgrzymkach do Rzymu i rzekomo do Ziemi Świętej.
Na kompleks kaplic
tej łużyckiej Jerozolimy składają się: kaplica Świętego Krzyża
(podwójna: Kaplica Adama i Golgota), Grób oraz kaplica namaszczenia
z Pietą.
Görlitzer Jerusalem
W górnej części pierwszej kaplicy są odniesienia do miejsca ukrzyżowania. W dolnej części znajduje się świątynia, której ściana pękła od wstrząsów po śmierci Chrystusa.
Szczególnie cenny i
ciekawy jest sam grób. Był on bardzo wiernym odzwierciedleniem
ówczesnego wyglądu grobu w Jerozolimie. Oryginał uległ jednak
zniszczeniu i dziś w Świętym Mieście na Bliskim Wschodzie oglądamy wersję z XIX wieku.
Z kompleksem związana była celebracja misterium męki Chrystusa i rozmaite postne zwyczaje.
Z kompleksem związana była celebracja misterium męki Chrystusa i rozmaite postne zwyczaje.
Görlitzer Jerusalem
Barokowa biblia w
obrazach
Na
wyjątkowe w tym zestawieniu przedstawienie grobu natrafiamy w
Krzeszowie. Tam edykuł grobu, podobnie jak w Jerozolimie, ukryty jest wewnątrz innego budynku. W Krzeszowie znacznie skromniejszego,
bo niewielkiej kaplicy Marii Magdaleny. To właśnie ta święta
miała według ewangelii św. Jana spotkać zmartwychwstałego
Chrystusa w grobie.
Mapa/lokalizacja:
Kaplica Marii Magdaleny i Grób Pański w Krzeszowie
Również krzeszowska replika ma wygląd podobny
do tej w Görlitz (a co za tym idzie w Jerozolimie). Składa się z
dwóch pomieszczeń. Na ścianach zewnętrznych widoczne są freski
Neunhertza. Malunki przedstawiają śpiących rycerzy i tzw.
Armo Christi - atrybuty Męki Pańskiej trzymane przez anioły.
Kaplica powstała w dobie baroku podczas wznoszenia całego kompleksu
bazyliki z mauzoleum. Położona jest na tyłach potężnej budowli,
już na terenie dawnego cmentarza.
Kaplica Marii Magdaleny i Grób Pański w Krzeszowie
Grób jest częścią ogromnej
kalwarii, która w Krzeszowie ma kilka kilometrów długości.
Zarówno Krzeszów, jak i Görlitz znajdują się na trasie Via
Sacra – szlaku kulturowego polsko-czesko-niemieckiego pogranicza. W
literaturze historycznej na temat sztuki natrafiamy na informacje, że
krzeszowski grób był wzorowany na tym w Görlitz, podobnie jak
barokowa kaplica tego typu w czeskim Libercu (Kostel Nalezení
svatého Kříže: Kaple Božího hrobu).
Kaplica Marii Magdaleny i Grób Pański w Krzeszowie
Na Ziemi Kłodzkiej
Przenosimy się w
rejony, w których na świat przyszedł twórca grobu w Görlitz. Z
góry kalwaryjnej, na której zboczu stoi kaplica w Wambierzycach, widać szczyty Gór Stołowych w Kotlinie Kłodzkiej. Replika kaplicy grobowej w tej sudeckiej wsi pochodzi z końca XVII wieku, a jej obecny wygląd to już XIX-wieczna wersja.
mapa/lokalizacja:
Grób Boży w Wambierzycach i scena ukrzyżowania z kalwarii
Grób
powstał jako część ogromnego kompleksu kaplic (dziesiątki!).
Swoim kształtem przypomina inne wolno stojące obiekt tego typu.
Więcej na temat
Wambierzyc w moim tekście z okazji 800-lecia niezwykłej wsi zsanktuarium.
Pieta z bazyliki
****
Quodlibet to termin zaczerpnięty z łaciny. Oznacza „co się podoba”. Stosowany był m.in. w kompozycjach muzycznych. Pozostałe wpisy w LINKU.
Polecam również:
****
niezależny, autorski i niekomercyjny projekt dotyczący historii i uroków Dolnego Śląska, Sudetów i okolic
Materiały fotograficzne i tekstowe (jeżeli nie zaznaczono inaczej - np. wolne media, cytat, wskazanie innego autora) należą do autora bloga! Zabraniam powielać i kopiować chronionych treści bez oznaczenia autorstwa.
CC BY-NC-ND
Autorem bloga jest dziennikarz, przewodnik, teatrolog, regionalista-amator, bloger od 2011 roku.)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz