Translate

30 maja 2019

Smoki i inne gady (Wrocław, Bystrzyca Kłodzka, Cieplice, Nowa Ruda, Dzierżoniów, Szklarska Poręba, Karpacz i inne)

Legendy o wężowatych potworach towarzyszą ludzkości od zarania dziejów. Smoki i tym podobne stworzenia występują w różnych kulturach od Europy, przez Azję po Amerykę. Nie jest do końca jasne, dlaczego ludzie snuli opowieści o przedziwnych monstrach, w które dziś nie wierzymy. W poszukiwaniu smoków zajrzymy oczywiście na Dolny Śląsk, Łużyce i w Sudety, ale też do Krakowa. Poznamy smoki orientalne i te, które wiją się w basowych dźwiękach w muzyce. 




Wow! to mój zestaw ciekawostek, w których pokrótce opisuję niezwykłe zabytki czy widoki, jakie udało mi się uchwycić podczas moich wypraw. To rzeczy małe i duże. Często o niecodziennym kontekście lub niezwykłej historii. Zapraszam. 


W tym wpisie poszukam smoków i innych gadzin. Kilka znanych i mniej znanych przykładów.


Kolegiata Najświętszej Maryi Panny Bolesnej i św. Aniołów Stróżów w Wałbrzychu


Bazylika świętego Erazma i świętego Pankracego w Jeleniej Górze







Muzeum Miejskie Dzierżoniowa


Dzierżoniowski Trakt Smoka


smoki z skandynawskiego kościoła Wang w Karpaczu 



Muzeum Architektury we Wrocławiu 


katedra Marii Magdaleny we Wrocławiu 




Muzeum Miejskie Wrocławia, stary ratusz - witraże z herbami 



bazylika św. Elżbiety we Wrocławiu 






Muzeum Narodowe we Wrocławiu



ratusz we Wrocławiu 


Geneza smoczych opowieści 
Do końca nie jest jasne, dlaczego ludzie zaczęli opowiadać historie, w których występują smoki i potwory oraz tworzyć dzieła sztuki ukazujące te bestie. Teorii jest wiele. Te naukowe mówią na przykład o wpływie przypadkowych wykopalisk. Już od antycznych czasów na całym świecie natrafiano na ślady po wymarłych stworzeniach. Skamieniałości dinozaurów rozbudzały wyobraźnie. Jak wiadomo to, co nieznane i niezrozumiane, budzi lęk.


smok z Trutnova 

Niektórzy badacze mówią też o pamięci genetycznej, którą jako ssaki mamy zakodowaną w naszym ciele. Odziedziczyliśmy ją po pierwszych stworzeniach tej gromady, które żyły już w czasach wielkich gadów i przetrwały masowe wymieranie. Sensacyjne, niepotwierdzone teorie z zakresu kryptozoologii opisują smoki jako przykłady tzw. kryptyd, czyli zwierząt hipotetycznych, które mogły żyć. Niektóre badania kojarzą fantazyjne bestie ze światem symboli. Smoki, które władały siłami przyrody: ogniem, wiatrem czy wodą, mogły być personifikacjami niezrozumiałych żywiołów, jak upadki komet i meteorytów. Jeszcze inna teoria, która pasuje zwłaszcza do europejskich średniowiecznych smoczych opowieści, każe szukać genezy smoków w sprowadzanych z orientu egzotycznych towarach typu skóry krokodyli i węży.


jaszczur z noworudzkiego ratusza 


Przeciwnicy świętych, królów i rzemieślników
Walka ze smokami to jeden z motywów towarzyszących etosowi rycerza. Do legendy św. Jerzego trafił wątek pokonania złego gada. Wąż i pochodne mu stworzenia to biblijny symbol szatana i mocy piekielnych. Nic zatem dziwnego, że rycerski patron kojarzony jest właśnie ze smokiem. Przedstawień ukazujących tę chrześcijańską legendę jest wiele. Śląskim miastem, w którym szczególnie widać kult św. Jerzego, jest Dzierżoniów. Wytyczono tam turystyczną ścieżkę nazywaną Traktem Smoka po miejskich atrakcjach.




św. Jerzy ze smokiem z Dzierżoniowa 


św. Jerzy ze smokiem, Miejskie Muzeum Zabawek w Karpaczu


Św. Małgorzata Antiocheńska poskramiająca smoka, Mariánský sloup - Broumov 



św. Prokop pokonujący diabła w formie smoka, balustrada w klasztorze w Broumovie 


walczący ze smokiem Archanioł Michał, grupa rzeźbiarska Kolumny Trójcy Świętej w Bystrzycy Kłodzkiej 


Muzeum Karkonoskie w Jeleniej Górze 




Prokuratura Apelacyjna we Wrocławiu, detale architektoniczne fasady






smoki inspirowane germańskimi legendami i mitami oraz twórczością Wagnera - wystawa "Hermann Hendrich - malarz legend" w Muzeum Dom Carla i Gerharta Hauptmannów w Szklarskiej Porębie



Józef Mehoffer, św. Jerzy zabijający smoka, zbiory KUL, wystawa czasowa w Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze 


Także w innych sudeckich lokalizacjach natrafimy na smocze konteksty. Mianem "Miasta Smoka" jest określany czeski Trutnov tuż przy granicy z Polską w drodze do Kamiennej Góry. Co więcej w tym mieście natrafimy na liczne gadzie, artystyczne ślady. Smocza miejscowość ma potwora nawet w herbie. Zgodnie z legendą o założeniu miasta, gada miał zabić rycerz Trut (Trautenber). W mieście można podziwiać wiele smoków, które zdobią otoczenie. To ciekawe przykłady małej architektury.





smoki z Trutnova (rzeźby oraz herby)


Geopunkturní kruh věnovaný zvířatům, Zdoňov koło Adršpachu przy granicy z Polską - krąg poświęcony zwierzętom jako archetypom i siłom (ziemia, woda, powietrze, kosmos). Smok jako archetyp kosmicznej siły Ziemi. Projekt z 2015 roku. 


Historia wspomina też o smokach z Łużyc. Ten region historyczny, obecnie podzielony między Dolny Śląsk a Saksonię, zachował w pamięci legendy o kilku rodzajach smoków w typie słowiańskiego Żmija.


"Der Sagenschatz des Königsreichs Sachsen" z legendą o łużyckich smokach (Google Books)



ze smokiem związany jest dolnośląski Żmigród (niem. Trachenberg), czyli gród smoka - gad widnieje w herbie miasta 



Tajemniczy Jaszczur z kolei po dziś pokazuje swoją moc nad nurtami Włodzicy w Nowej Rudzie. Posąg gada stanął przy deptaku w 2014 roku. Słynące z wiekowych tradycji górniczych miasto od dawna miało do czynienia z tajemniczymi znaleziskami. Górnicy wywozili na powierzchnie nie tylko węgiel, ale i skamieniałości. Można takie zobaczyć np. w ratuszu czy w muzeum górnictwa w mieście. Być może one rozbudziły wyobraźnię, która w szczątkach widziała niezwykłe bestie napawające lękiem.





jaszczury z Nowej Rudy, nad rzeką oraz na elewacji budynku 


smok z zamku Chojnik - współczesna ozdoba twierdzy w Karkonoszach 

W Sudetach siedliskiem smoka miały być też Góry Bialskie, a dokładnie Łysiec niedaleko Stronia Śląskiego.


walka ze smokiem na starej grafice, wolne media, wikipedia.org



detal fasady wrocławskiego ratusza





W poszukiwaniu smoków zajrzeć warto też do wrocławskich muzeów. W Muzeum Narodowym można podziwiać wspaniałe przykłady sztuki azjatyckiej. Jak wiadomo ważnym motywem jest tam właśnie smok. Z kolei w Muzeum Architektury znajdziemy witraż z świętym Jerzym walczącym ze smokiem.



orientalny smok, ekspozycja w Muzeum Narodowym we Wrocławiu 




smokokształtne rzygacze-gargulce z katedry we Wrocławiu 


rzygacz z wrocławskiego ratusza 


Oczywiście najbardziej znanym polskim gadem jest Smok Wawelski. Bestia pojawia się już w starych kronikach. Potem zawładnęła też wyobraźniami autorów podań i legend, które opowiadano i przetwarzano. Choć przenosimy się do Małopolski, to i w przypadku tego smoka będzie mały śląski kontekst.


Jan Długosz, Kronika - z legendą o smoku z czasów Kraka (Google Books) 


W Krakowie o smoku nie tylko usłyszymymożna też go zobaczyć. Rzeźba z 1969 roku, a zatem już atrakcja licząca sobie pół wieku, stoi u stóp Wzgórza Wawelskiego. Autorem wizerunku legendarnego smoka był profesor ASP w Krakowie, Bronisław Chromy.



Smok Wawelski w Krakowie 

Co ciekawe nazwę Smok wawelski nosi też gad wymarły, archozaur, który w triasie zamieszkiwał Europę. Na jego szczątki natknięto się w śląskiej wsi Lisowice niedaleko Lublińca.


Jak brzmi smok?
Smoki oczywiście pojawiają się nie tylko w legendach czy w sztukach plastycznych. „Pierścień NibelungaWagnera udowadnia, że postrach z prehistorii ma też swoje brzmienie. W 3. części cyklu, w „Zygfrydzie” jednym z bohaterów dramatu muzycznego jest smok strzegący skarbu. To gigant Fafner, który przybrał gadzią formę. Zostaje zgładzony przez herosa Zygfryda. Ta opowieść została zaczerpnięta z legend skandynawskich, jak jednak udowadniają niektórzy badacze („Der Rhein ist die Elbe: Richard Wagners wahre Welten”), Wagner tworząc swój mityczny świat opierał się też na folklorze bliższego mu regionu, Karkonoszy i Łużyc. Smok przypomina również postać znanego w opowieściach o górach Liczyrzepy, który również ma dwie postaci: giganta oraz potwora. Duch Gór także znany był z zazdrosnego strzeżenia swoich skarbów i tajemnic.


motyw smoka z "Zygfryda" Wagnera (akt II) (YouTube)





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz