Translate

11 kwietnia 2023

Wiadukt kolejowy w Bolesławcu - rekordowa i fantastyczna przeprawa nad Bobrem (GALERIA)


Perełka wśród zabytków techniki Dolnego Śląska - majstersztyk inżynierii połowy XIX wieku. 

Budowla, która w doskonały sposób łączy funkcjonalność z ciekawą kompozycją i formą architektoniczną. 






"Wiadukt kolejowy w Bolesławcu (niem. Boberviadukt) – obiekt inżynierii kolejowej nad rzeką Bóbr znajdujący się na terenie miasta Bolesławiec w województwie dolnośląskim. Wykonany został z piaskowca kredowego. Jest jednym z najdłuższych tego typu wiaduktów w Polsce i w całej Europie (489 metrów długości). W 1845 r. doprowadzono do Bolesławca kolej. W owym czasie prowadzone były już prace nad przedłużeniem linii w stronę Węglińca. Jedną z podstawowych prac, jaką należało wykonać, była przeprawa przez rzekę Bóbr. Do realizacji wybrano projekt pruskiego architekta Fryderyka Engelhardta Gansela. Pracę nad przeprawą rozpoczęto 18 czerwca 1844 roku. Przy budowie bezpośrednio prace wykonywało ponad 600 osób, a kolejnych 3200 było z budową związanych pośrednio. Budowa trwała dwa lata (budowę ukończono w lipcu 1846). Most otwarto 27 lipca 1846 roku"  (wikipedia) 





mapa/lokalizacja:




polecam również inne posty z tego miasta:

zapraszam również do artykułu:

****

***

niezależny, autorski i niekomercyjny projekt dotyczący historii i uroków Dolnego Śląska, Sudetów i okolic 
 
****

Materiały fotograficzne i tekstowe (jeżeli nie zaznaczono inaczej - np. wolne media, cytat, wskazanie innego autora) należą do autora bloga! Zabraniam powielać i kopiować chronionych treści bez oznaczenia autorstwa. 
CC BY-NC-ND

Autorem bloga jest dziennikarz, przewodnik, teatrolog, regionalista-amator, bloger od 2011 roku




 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz