Relikty neobarokowego mostu na Łabie.
Rzeźby są jedyną ocalałą pamiątką po moście z końca XIX wieku.
"Most Królowej Karoli w Dreźnie - jest jednym z czterech mostów nad Łabą w centrum Drezna. Łączy dzielnice Innere Altstadt z Innere Neustadt. Most został nazwany na cześć Karoli z Wasa-Holstein-Gottorp (1833–1907), żony króla Alberta , i był nazywany „Mostem Królowej Karoli” od momentu otwarcia do 1918 r., a od 1918 r. po prostu „Mostem Karoli”. W 1947 r. most, który został uszkodzony podczas wojny, został przemianowany na Most Dr. Rudolfa Friedrichsa na cześć byłego premiera Saksonii i burmistrza Drezna. Nazwa popadła w publiczne zapomnienie i została ponownie użyta dopiero w 1971 r. wraz z otwarciem nowej konstrukcji, tym razem mostu z betonu sprężonego . W 1991 r. most został przemianowany na „Most Karoli”. Wczesnym rankiem 11 września 2024 r. część mostu zawaliła się.
Pierwszy most został zbudowany w latach 1892-1895 według planów Hermanna Klette. 6 lipca 1895 r., w obecności rodziny królewskiej, odbyła się inauguracja. Ostateczne rozliczenie wykazało, że koszt budowy mostu wyniósł 3 092 000 marek. W 1907 roku, zamiast pierwotnie planowanych lwów, postawiono na przyczółku przy moście dwie grupy figur z piaskowca: „Cicha Łaba” i „Burzliwa Łaba”. Zostały wykonane przez drezdeńskiego rzeźbiarza Friedricha Offermanna.
Wieczorem 7 maja 1945 roku, dzień przed zakończeniem II wojny światowej w Niemczech, żołnierze Waffen-SS wysadzili w powietrze dwa z trzech ujść rzeki oraz dwa łuki na prawym brzegu Łaby. Ze względu na duże zniszczenia zaniechano odbudowy w pierwotnej formie. Na początku 1952 roku zdemontowano dalsze pozostałe części. 7 marca 1952 roku wysadzono w powietrze pozostałe stalowe podpory łukowe. W latach 1967–1971 zbudowano zgodnie ze specyfikacją most z betonu z trzema oddzielnymi nadbudówkami dla tramwaju i dwupasmową jezdnią, każda o szerokości siedmiu metrów" (za: Wikipedia)
Pierwszy most został zbudowany w latach 1892-1895 według planów Hermanna Klette. 6 lipca 1895 r., w obecności rodziny królewskiej, odbyła się inauguracja. Ostateczne rozliczenie wykazało, że koszt budowy mostu wyniósł 3 092 000 marek. W 1907 roku, zamiast pierwotnie planowanych lwów, postawiono na przyczółku przy moście dwie grupy figur z piaskowca: „Cicha Łaba” i „Burzliwa Łaba”. Zostały wykonane przez drezdeńskiego rzeźbiarza Friedricha Offermanna.
Wieczorem 7 maja 1945 roku, dzień przed zakończeniem II wojny światowej w Niemczech, żołnierze Waffen-SS wysadzili w powietrze dwa z trzech ujść rzeki oraz dwa łuki na prawym brzegu Łaby. Ze względu na duże zniszczenia zaniechano odbudowy w pierwotnej formie. Na początku 1952 roku zdemontowano dalsze pozostałe części. 7 marca 1952 roku wysadzono w powietrze pozostałe stalowe podpory łukowe. W latach 1967–1971 zbudowano zgodnie ze specyfikacją most z betonu z trzema oddzielnymi nadbudówkami dla tramwaju i dwupasmową jezdnią, każda o szerokości siedmiu metrów" (za: Wikipedia)
pierwotny wygląd:
![]() |
domena publiczna, za: Wiki Media |
mapa/lokalizacja:
polecam również inne posty:
**
poza Dolnym Śląskiem i Sudetami - wpis urlopowy
***
*****
niezależny, autorski i niekomercyjny projekt dotyczący historii i uroków Dolnego Śląska, Sudetów i okolic (... a także innych miejsc, które odwiedziłem, oraz spraw, które mnie zainteresowały)
Materiały fotograficzne i tekstowe (jeżeli nie zaznaczono inaczej w podpisach - np. wolne media, cytat, wskazanie innego autora) należą do autora bloga! Zabraniam powielać i kopiować chronionych treści bez oznaczenia autorstwa.
publikowane zdjęcia mojego autorstwa NIE POWSTAJĄ w wyniku użycia narzędzi AI (sztucznej inteligencji), ujęć z dronów, obróbki graficznej polegającej na montażu, dodawaniu i wymazywaniu elementów. Fotografie mają charakter dokumentacji odwiedzonych miejsc i obiektów, w takiej formie, w jakiej je oglądałem.
licencja praw autorskich materiałów własnych na blogu zezwalająca na użycie na określonych warunkach
CC BY-NC-ND
autorem bloga jest Robert - muzealnik, dziennikarz, przewodnik, animator, teatrolog, regionalista-amator, bloger od 2011 roku
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz