Translate

1 października 2021

10 lat z blogiem welthellsicht! (GALERIA + podsumowanie)

10 lat to ponad 3650 dni… w tym czasie na blogu ukazało się prawie 3200 postów (w tym około 1000 artykułów na temat ciekawostek historycznych, przyrodniczych i turystycznych), a na blogowym Facebooku bez mała 1700 galerii! Dziękuję za Waszą obecność i czytanie moich postów oraz oglądanie zdjęć. Cieszę się, że moją pracę obserwuje na Facebooku 5000 użytkowników, a odsłony bloga sięgają ponad 600 000. Zapraszam na jubileuszowe podsumowanie moich podróży i relacji! 


Około 300 zdjęć (kilka porcji z Dolnego Śląska i Sudetów + migawki z innych miejsc w Polsce oraz za granicą - wybór bardzo subiektywny, ograniczony i trudny!!!!) do tego kilka refleksji. 

Ależ ten czas leci! Kiedy zakładałem blog w październiku 2011 roku nie przypuszczałem, że z czasem tak zaangażuję się w pracę nad moim wirtualnym projektem. Obecnie jest to w zasadzie moje dominujące zainteresowanie. Poświęcam mu wiele czasu i wysiłków. Lubię się dzielić tym, co mnie interesuje – poznawaniem nowych miejsc oraz wyszukiwaniem rozmaitych ciekawostek. Początkowo moja blogowa aktywność była dość ograniczona. Nie do końca wiedziałem, co chcę robić. Czy pisać coś w rodzaju pamiętnika? Dopiero z czasem postanowiłem relacjonować swoje wyjazdy i poszukiwania z obszaru regionalistyki. Powiększanie zasobów bloga było motorem do rozwijania moich zainteresowań i wzbogacania wiedzy. Stale poszukuję i obserwuję, podróżuję i utrwalam. Odkrywam i udostępniam. Blog Welthellsicht stał się ważną częścią mnie. To zasób widoków, które obejrzałem, i informacji, które poznałem. 


bazylika w Krzeszowie 


staw w Bukowcu 


Uniwersytet Wrocławski 


zachód słońca w Sudetach 


kościół w Dusznikach-Zdroju 


Jezioro Bystrzyckie 


Kościół Pokoju w Jaworze


Dom Hauptmanna w Jagniątkowie 


skalna czaszka w Górach Stołowych 


Jaskinia Niedźwiedzia 


Hala Stulecia we Wrocławiu 


zachód słońca w Krzeszowie 


podziemne miasto Osówka 


kościół w Gryfowie Śląskim 


ratusz w Lwówku Śląskim 


Radkowskie Ściany 


palmiarnia w Wałbrzychu 


bazylika w Wambierzycach 


Ogród Botaniczny we Wrocławiu 


pałac w Wojanowie 


Sokołowsko i Góry Suche 


zamek Czocha 


Jezioro Bystrzyckie nocą 


Śnieżka 


dom kultury w Zgorzelcu 


Zamek Książ 


katedra w Świdnicy 


krzywa wieża w Ząbkowicach Śląskich 


hala spacerowa w Świeradowie-Zdroju 


Jarmark Bożonarodzeniowy we Wrocławiu 


zamek Stary Książ 


kopania w Nowej Rudzie trasa podziemna 


szpital w Kowarach 


Opera Wrocławska 


ogrody Zamku Książ 


witraż Wyspiańskiego w Muzeum Bitwy Legnickiej w Legnickim Polu 


pałac w Gorzanowie 


Pociąg do Nieba we Wrocławiu 


Most Gotycki w Kłodzku nocą


pola lawendy w Woliborzu 


dworzec Wrocław Główny 


Starościńskie Skały 


Zamek Bolków 


Muzeum Porcelany we Wałbrzychu 


Kalenica 


Bystrzyca Kłodzka 


schronisko Samotnia w Karkonoszach 

Nazwałem swój blog Welthellsicht od terminu, który pojawia się w „ParsifaluWagnera. Jest to misterium sceniczne, które swoją premierę miało w 1882 roku. Wyrażenie welthellsicht oznacza „jasno-widzenie-świata” i jest rodzajem klucza poznawczego, wyjątkowym trybem świadomości. Spodobał mi się ten wyraz. Chciałem, żeby stał się niejako motto moich poszukiwań. Odkrywania piękna i niezwykłości w różnego typu krajobrazach i miejscach. Odkrywania tajemnic i niezwykłości historii i kultury. 

Szczególnie interesuje mnie ukazywanie siły kreacji, twórczości i kultury oraz bogactwa i piękna przyrody. Staram się przedstawiać osiągnięcia i dzieła człowieka w sztuce, literaturze, nauce. Fascynuje mnie też to, jak przyroda może odsłaniać przed nami swoje estetyczne oblicze. 

Mam nadzieję, że właśnie te starania zauważacie w mojej działalności. Jeżeli ich poszukujecie, cenicie podobne rzeczy co ja, to jest również Wasze miejsce! 


widok z Jeleniej Góry na Karkonosze 


most kolejowy nad Jeziorem Pilchowickim 


Szczeliniec Wielki 


ratusz we Wrocławiu 


pola uprawne pod Ślężą 


pałac Marianny Orańskiej w Kamieńcu Ząbkowickim 


Kolorowe Jeziorka 


Kopalnia Uranu w Kletnie 


Mauzoleum Piastów Śląskich w Krzeszowie 


wiadukt kolejowy w Lewinie Kłodzkim 


klasztor w Lubiążu 


zdrój Wojciech w Lądku-Zdroju 


krzyż w Miedziance z widokiem na Góry Sokole 


kościół w Nowej Rudzie 


Jezioro Modre 


hala spacerowa w Szczawnie-Zdroju


zalew w Radkowie 


Zamek Książ


Trójgarb 


pałac w Wałbrzychu 


wodospad Kamieńczyka 


galeria neonów we Wrocławiu 


Wysoki Kamień 


naparstnice na Włostowej 


Ostrów Tumski we Wrocławiu 


Zamek Grodno 


kopalnia w Złotym Stoku 


zamek Księcia Henryka 


Szczawno-Zdrój 


wieża ciśnień we Wrocławiu 


ogród japoński w Jarkowie 


domki apostołów w Chełmsku Śląskim 


Wałbrzych 


mauzoleum Schaffgotschów w Raszowie 


Opera Wrocławska 


torfowiska pod Zieleńcem 


klasycystyczny kościół w Dzierżoniowie 


Jelenia Góra 


kościół mariacki w Legnicy 


zamek w Płoninie 


dawny cmentarz żydowski we Wrocławiu 


Zamek Chojnik 


skalny most w Rudawach Janowickich 


kościół Wang w Karpaczu 


zamek Karpniki 


ratusz we Wrocławiu 


Tytułem podsumowania chciałbym podać kilka informacji dla porządku. 

Pierwszy post na blogu - „Sen Schaffgotschów” - ukazał się 2 października 2011 roku. Była to moja relacja z wędrówki z Kamiennej Góry przez Raszów (z mauzoleum Schaffgotschów) w Rudawy Janowickie z słynnymi Kolorowymi Jeziorkami. Tego samego dnia opublikowałem też post „Kamiennogórska jesień”. Właśnie w tym poście zamieściłem zdjęcie jesiennego liścia, który stał się logo mojego bloga. W 2011 roku ukazało się 11 postów. W kolejnych latach ich ilość również nie przekraczała kilkunastu w ciągu roku. Dopiero w 2015 opublikowałem 60 postów. Rok później było ich już 280. W 2018 roku osiągnąłem rekordowo 1043 wpisy w ciągu roku! Przyznaję, że ta kolosalna liczba jest efektem tego, że większość moich relacji ukazywała się potrójnie. Jako galeria, video i kompilacja. Od 2019 roku zacząłem reformę bloga. Wpisy ograniczyłem ilościowo, ale zacząłem rozwijać pod kątem ich jakości. Oprócz  galerii publikuję też artykuły. Wpisy z relacjami mają dodatkowo opisy, lokalizacje, tagi. Stale rozwijam ten typ publikowania, sugerując się również Waszymi uwagami. W 2021 roku ukazało się do dnia „urodzin” bloga nieco ponad 300 postów. Są one większości zrealizowane w zupełnie nowy sposób, relacje mają mapy, opisy i zdjęcia. Artykuły zawierają multimedia, ciekawostki i tagi. Łącznie w ciągu 10 lat na blogu opublikowałem prawie 3200 postów, a na Facebooku kilkadziesiąt tysięcy zdjęć (z nich wybrałem około 300, które zamieściłem jako podsumowanie w tym wpisie - to zaledwie ułamek na poziomie 1 proc. z tego, co opublikowałem ogółem).  


schronisko Andrzejówka 


Mauzoleum Piastów Śląskich w Legnicy 


podziemia Arado w Kamiennej Górze


kaplice różańcowe w Bardzie 


wieża na Borowej 


Muzeum Przyrodnicze w Cieplicach 


stara papiernia w Dusznikach-Zdroju 


widok na Ostrzycę i Krainę Wygasłych Wulkanów 


Młyn w Dzierżoniowie 


kamieniołom w Głuszycy 


Hala Stulecia we Wrocławiu 


kościół bracki w Krzeszowie


mauzoleum  Hochbergów w Książu 


ruiny w Mściwojowie 


mauzoleum Magnisów w Ołdrzychowicach Kłodzkich 


widok z Różanki na Góry Sokole 


piernikowe miasteczko w Dzierżoniowie 


alejka rododendronów w Szczawnie-Zdroju 


dom opata w Betlejem w Krzeszowie 


wieża na Wielkiej Sowie 


palmiarnia w Wałbrzychu 


rezerwat Wąwóz Lipy 


Wrocław nocą


zamek Grodziec


sobór we Wrocławiu 


zamek Książ 


Muzeum Współczesne we Wrocławiu 


deptak w Szczawnie-Zdroju 


zamek w Oleśnicy 


Dzikowiec 


Muzeum Teatru we Wrocławiu 


Zadzierna, widok na Jezioro Bukówka 


pałac Jedlinka w Jedlinie-Zdroju 


wiatrak w skansenie w Pstrążnej 


kolegiata w Kłodzku 


zamek w Świnach 


bazylika w Strzegomiu 


muzeum piernika w Niemczy 


dom handlowy Solpol we Wrocławiu 


Huta Szkła Julia 


Muzeum Kargula i Pawlaka w Lubomierzu 


Błędne Skały 

Co pokazują moje galerie i relacje? To odwiedzone przeze mnie miejsca. Głównie Dolny Śląsk i Sudety, ale nie tylko. Relacjonuję też podróże urlopowe. Najdalej na zachód wysunięte miejsce to francuski Strassburg, najdalej na wschód – polski Tarnów. Te miejsca dzieli w linii prostej 970 km. Z kolei najdalej na południe wysunięty Strassburg od najdalej na północ wysuniętego Sopotu dzieli w linii prostej 990 km. Na Welthellsicht można zatem znaleźć: Dolny Śląsk (Sudety, miasta i wsie, zamki, muzea, kościoły, pomniki, parki, rezerwaty, punkty widokowe), inne polskie lokalizacje (Kraków, Poznań, Tarnów, Brzeg, Paczków, Nowy Sącz, Nysa, Gdańsk, Sopot, Łęknica i inne), Europę (Czechy, Niemcy, Francja: Praga, Berlin, Lipsk, Drezno, Goerlitz, Norymberga, Bayreuth, Calw, Karlsruhe, Strassburg i inne). Publikuję miejsca popularne - hity, ale też miejsca zapomniane, mało znane, ukryte perły. Wielokrotnie pokazałem Wam miejsca szczególnie mi bliskie: Sokołowsko, Szczawno-Zdrój, Wrocław, Wałbrzych, Bolków, Góry Suche, Karkonosze, Rudawy Janowickie. Ale też rozmaite wyjątkowe cuda, które szczególnie mnie oczarowały, jak krakowskie Muzeum Czartoryskich z „Damą z łasiczką”, Kościoły Pokoju, piastowskie zamki na Dolnym Śląsku, podziemia Krakowa, starówkę w Gdańsku, kościół mariacki w Krakowie, Jaskinię Niedźwiedzią, pałac Gorzanów, rezerwat Wąwóz Lipy oraz zagraniczne fenomeny kultury i architektury oraz przyrody, z operami w Bayreuth, Saską Szwajcarią, domami Wagnera, Hessego czy Dürera, grobami Bacha i Wagnera. Wiele obiektów i miejsc, które przedstawiłem, znajduje się na zaszczytnych lub ciekawych listach: np. dziedzictwa UNESCO, Pomników Historii, Korony Gór Polski. Interaktywną mapę odwiedzonych przeze mnie miejsc, tych które relacjonowałem na blogu, znajdziecie w wpisie TUTAJ (mapa jest na etapie aktualizacji z wpisów archiwalnych i bieżących


katedra we Wrocławiu 


zalew w Radkowie 


muzeum minerałów w Szklarskiej Porębie 


Stara Kopalnia w Wałbrzychu 


wieża na Trójgarbie 


Arboretum w Wojsławicach 


pałac królewski we Wrocławiu 


Kościół Pokoju w Świdnicy 


tęcza w Kamiennej Górze 


pijalnia wód w Szczawnie-Zdroju 


Sokolik 


kościół Wang w Karpaczu 


Słonecznik w Karkonoszach 


zamek Grodno 


wieża rycerska w Siedlęcinie 


widoki z Kostrzyny 


Stara Kopalnia 


Kudowa-Zdrój 



podziemia Kłodzka 


Książański Park Krajobrazowy 


mauzoleum w Wałbrzychu 


Ślęża 


Sokołowsko 


Kamienna Góra 


kaplica w pałacu w Sarnach 


Neptun w Świdnicy 


Polanica-Zdrój 


ceramiczny orzeł w Ziębicach 


klasztor w Lubiążu 


Szczytnik 


skansen kolejowy w Jaworzynie Śląskiej 


zima w Górach Suchych 


rzeźba z parku Rusinowa w Wałbrzychu 


Śnieżne Kotły 


most w Bardzie 


Zamek Książ


Czartowskie Skały w Łącznej


park jurajski w Karłowie 


śnieżne kwiaty w Sudetach 


kamienica w Legnicy 


Złoty Widok w Michałowicach 


zamek Bolczów 


wodospad Wilczki 


ogród japoński we Wrocławiu 


widoki ze Szrenicy 


widoki z wieży zamku Grodno 


Szwajcaria Lwówecka 


muzeum w Ziębicach 


park miniatur w Kłodzku 


wiszące tory w Jerzmanicach-Zdroju 


widok na Jelenią Górę i Karkonosze z góry Szybowcowej 

Jako autor tekstów wielokrotnie publikowałem efekty swoich badań i poszukiwań. Byłem gościem i organizatorem wydarzeń, w tym prelekcji. Dotyczyły one m.in. historii i turystyki na Dolnym Śląsku. W roli prelegenta z blogowymi tematami ("Bachowskie Smaczki z Dolnego Śląska", "Apteka pachnąca czekoladą", "Kobiety w nauce: Dolnoślązaczki", „Hamburgerowie - Dolny Śląsk, Kamienna Góra, Świat. Naukowcy, geniusze i pionierki z rodziny fabrykantów") prezentowałem się w Kamiennej Górze, Krzeszowie i Bolkowie. Moje wpisy oraz zdjęcia i inne materiały zostały cytowane i wykorzystane przez m.in. Telewizję Polską, Wikipedię, Książnicę Karkonoską, Sudety.pro czy rozmaite media regionalne polskie i czeskie. Uczestniczyłem w projekcie #BezpieczneDoOdkrycia zorganizowanym przez oficjalny profil Dolnego Śląska prowadzony przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego w 2021 roku. 

Większość postów na blogu posiada tagi, które grupują moje wpisy. Najpopularniejsze z tagów, które też polecam, to: ciekawostka (ponad 600 wpisów), historia (prawie 400 wpisów), Sudety (ponad 500), punkt widokowy (ponad 300), zamek (ponad 200), kościół (ponad 300), muzeum (ponad 200), uzdrowisko (ponad 100), wieża widokowa (prawie 200), literatura (ponad 60), muzyka (ponad 400), opera (ponad 70), poezja (ponad 50), teatr (ponad 70) i inne (tagi widoczne są u dołu strony - jako "Silva Rerum" oraz wybrane pod postami, widoczne są w wersji stacjonarnej bloga. W wybranych postach zachęcam do odwiedzania innych postów oznaczonych wybranymi tagami z symbolem #).


ratusz w Gdańsku 


mural w Poznaniu 


muzeum gazownictwa w Paczkowie (Opolszczyzna, historyczny Dolny Śląsk)


bazylika w Nysie (Opolszczyzna, historyczny Dolny Śląsk)


rynek w Krakowie 


nad Motławą w Gdańsku 


wawelskie arrasy z Krakowa 


pałac w Mosznej 


opera leśna w Sopocie 


witraż Wyspiańskiego z kościoła w Krakowie 


palmiarnia w Poznaniu 


kościół mariacki w Krakowie 


Gdańsk z wieży 


kościół w Krakowie 


zamek w Brzegu  (Opolszczyzna, historyczny Dolny Śląsk)


Dwór Artusa w Gdańsku 


Wawel w Krakowie 


Długi Rynek w Gdańsku 


"Dama z łasiczką" Leonarda da Vinci w Muzeum Czartoryskich w Krakowie  


ratusz w Poznaniu


zamek w Nowym Sączu i Most im. Marszałka Józefa Piłsudskiego nad Dunajcem 


Rynek Podziemny - Muzeum Krakowa


zamek cesarski w Poznaniu 


molo w Sopocie 


rynek w Poznaniu nocą 


ratusz w Tarnowie 


teatr w Krakowie 


kościół mariacki w Gdańsku 


kopiec Kościuszki w Krakowie 


Gdańsk nocą


Stara Synagoga na Kazimierzu w Krakowie


Ścieżka Geoturystyczna „Dawna Kopalnia Babina” w Łęknicy 


Zamek Królewski w Poznaniu 


mauzoleum Bema w Tarnowie 


Fontanna Wolności w Poznaniu


Zamek w Wiśniczu

Od 1 lutego 2012 roku blog ma swój Fanpage na Facebooku, a od 31 sierpnia 2018 własną grupę. Obecnie fanpage obserwuje około 5000 użytkowników, a grupę około 500 . To właśnie z portali społecznościowych pochodzi główny ruch na stronie. Większość wejść na blogu to kliknięcia na posty "promowane"/udostępniane na Fanpage oraz w grupach. Niestety polityka FB i cięcia w zasięgach doprowadzają do stałego spadku aktywności. Dlatego liczą się Wasze reakcje, komentarze i udostępnienia. Bez nich programy same decydują o tym, co widzicie i zabierają Wam bez Waszej wiedzy wiele wpisów. Blog przez 10 lat zanotował łącznie ponad 630 000 wejść. Przez większość czasu nie dbałem o te statystyki. Od 2011 do 2018 roku miesięczne wejścia na stronę nie przekraczały 1 tysiąca. Ostatni rok to natomiast łącznie ponad 250 tysięcy wejść (w ciągu 12 miesięcy), co daje prawie 40 proc. łącznych wejść na bloga w ciągu dekady! 



opera margrabiów w Bayreuth 


most zamkowy w Berlinie 


Adršpašské skály 


Zwinger w Dreźnie 


synagoga w Goerlitz 


Hospital Kuks


pomnik Bacha w Lipsku 


kościół ze szklanym dachem w Neratovie 


uliczka w Norymberdze 


Archikatedra Świętych Wita, Wacława i Wojciecha w Pradze


Bastei, Saska Szwajcaria 


Katedra Najświętszej Marii Panny w Strasburgu


Teplické skály


willa Wahnfried Richarda Wagnera w Bayreuth 


Katedra Francuska w Berlinie


pałac w Bad Muskau 


kościół klasztorny w Broumovie 


wieża telewizyjna w Berlinie 


punkt widokowy na górze Koruna


Calw


pomnik Augusta II w Dreźnie 


Burg Landeck i Wosgowia (Las Palatynacki) - góry + winnice Nadrenii 


Frauenkirche w Dreźnie 


Biblioteka Łużycka w Goerlitz 


Zámek Jánský Vrch w Javorníku


widok na Goerlitz od strony Zgorzelca 


Stezka korunami stromů Krkonoše - Janské Lázně


apteka barokowa Hospital Kuks 


Malá Úpa, Karkonosze 


grób Bacha w Lipsku 


zamek w Karlsruhe 


wieża w Goerlitz 


legendarna kawiarnia Zum Arabischen Coffe Baum w Lipsku 


kościół w Goerlitz 


skalna brama w Górach Stołowych w Czechach 


Králický Sněžník


Katedra Najświętszej Marii Panny w Strasburgu



zamek Opočno 


pomnik Wagnera w Graupie koło Pirny w dolinie Liebethaler Grund ("Brama do Szwajcarii Saksońskiej")


jezioro Rozkoš koło Nachodu 


Dom Albrechta Dürera w Norymberdze 


zamek w Nachodzie 


skalne miasto Ostaš 


kościół Sebalda w Norymberdze 


Pančavský vodopád


Trutnov 


parlament europejski w Strassburgu 


dolina Łaby w Saksonii 


Szpital Ducha Świętego w Norymberdze


Ruprechtický Špičák


Mendebrunnen przed Gewandhausem oraz wieżowiec City-Hochhaus w Lipsku 



„Orszak książęcy” w Dreźnie


Hvězda - kaplica i szlak na Broumovské stěny


Zamek Skály - Bischofstein


zamek w Dreźnie 


miejsce upadku meteorytu w Broumovie 


Semperoper w Dreźnie 


Festspielhaus w Bayreuth 


Brama Brandenburska w Berlinie 


Pomnik Pomordowanych Żydów Europy w Berlinie 


brama gotycka, Adršpašské skály


Nové Město nad Metují 


Teplické skály


katedra w Berlinie 


klasztor w Broumovie 


opera w Berlinie 


widok na Drezno 


Grób Pański w Goerlitz 


Muzeum Berlińskiego w Berlinie 


fontanna w Kuksie


Reichstag w Berlinie 


muzeum kolei w nastawni w Calw 


Sony Center w Berlinie 

Zachęcam Was do czytania moich wpisów, oglądania zdjęć. Będzie mi niezmiernie miło, jeżeli będziecie je obdarowywać polubieniami i reakcjami, komentować i udostępniać. Niezmiennie od 10 lat blog Welthellsicht jest autorskim, indywidualnym, zupełnie niezależnym, niekomercyjnym przedsięwzięciem, bez sponsorów, reklam i patronatów. Motywacją dla mnie są moje własne pasje oraz Wasza obecność i udział w tym, co robię. 

Pozdrawiam i bądźmy w kontakcie! 

Mam nadzieję, że moje wpisy są dla Was inspiracją do podróży oraz odkrywania historii i kultury - zwłaszcza ich pięknych, szczytnych i ciekawych stron. 

******

więcej na temat bloga oraz mojej działalności znajdziecie w postach:

Pół miliona odwiedzin! 

8 lat Welthellsicht - ćwierć miliona odwiedzin

Wy pytacie – ja odpowiadam: Q & A z blogiem Welthellsicht 


polecam również moje media społecznościowe: 



1 komentarz:

  1. Szczerze gratuluję. Blog jest znakomity. Z racji osobistych zainteresowań ziemią sudecką z przyległościami, nie wyobrażam sobie, by na bieżąco nie śledzić poruszanej tutaj tematyki. ;)
    Wszystkiego najlepszego i kolejnej owocnej "dziesiątki" życzę.

    Z sudeckim pozdrowieniem (choć niestety nie z Sudetów). :)

    OdpowiedzUsuń