Translate

12 czerwca 2023

Pora na poziomki! - refleksje z dolnośląskiej łąki i poezji prof. Uniwersytetu Wrocławskiego


Wiosenno-letnia łąka to gotowy piknik! 

Łąki i polany witają zapachem i smakiem poziomek - jednego z najwspanialszych naturalnych przysmaków. Oto moje zbiory poziomek. 



Zawsze zbieram je na słomkę z trawy - tak uczyła mnie babcia. 
Poziomki zjadam świeże lub ze śmietaną. 

A Wy, jakie macie sposoby zbioru (koszyk, słomka)? Jakie lubicie poziomkowe desery (lody, miód, a może... poziomki z szampanem?).


A propos zbioru poziomek, fragment poezji literata związanego z Dolnym Śląskiem. 

„Poziomki! Ich uśmiech mnie woła z daleka,
Ah, jakże wielka to moja uciecha.
Kiedy tylko czuję ich smak, myśl jedna:
Sam Bóg je aniołom tu zesłał!
Względem woni, kształtu i koloru
jestże to najwspanialszy owoc boru!
[...]"

August Heinrich Hoffmann von Fallersleben (w latach 1823 - 1843 mieszkał we Wrocławiu,
był prof. Uniwersytety Wrocławskiego): ballada "Poziomkobranie" (Erdbeerlese)
- tłumaczenie fragmentu: © welthellsicht - moje spojrzenie na świat




August Heinrich Hoffmann von Fallersleben: Erdbeerlese (za: Google Books, druk XIX wiek)


polecam także:
mój wpis o poziomkach z cyklu "Z lasów, pól i ogrodów":


oraz posty z cyklu:

#wiosna,    #kulinaria,    #owoce 


******

***
niezależny, autorski i niekomercyjny projekt dotyczący historii i uroków Dolnego Śląska, Sudetów i okolic
 
****

Materiały fotograficzne i tekstowe (jeżeli nie zaznaczono inaczej - np. wolne media, cytat, wskazanie innego autora) należą do autora bloga! Zabraniam powielać i kopiować chronionych treści bez oznaczenia autorstwa.
CC BY-NC-ND

Autorem bloga jest dziennikarz, przewodnik, teatrolog, regionalista-amator, bloger od 2011 roku.







 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz