Było mi niezmiernie miło gościć po raz drugi w tym roku w roli prelegenta w Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze. Przy współpracy z tą placówką przygotowałem prezentację multimedialną połączoną z przedstawieniem ciekawych zabytków związanych z epoką mistrza dźwięków. 7 grudnia odbyła się prelekcja „Bachowskie Smaczki z Dolnego Śląska”.
Z okazji 333. rocznicy urodzin kompozytora postanowiłem zorganizować wydarzenie w przestrzeni publicznej. Dzięki gościnności Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze mogłem w tej placówce pokazać zebrane przeze mnie informacje dotyczące regionalnych aspektów powiązanych z życiem i twórczością słynnego barokowego kompozytora.
pomnik Bacha w Lipsku - tam odwiedzali go dawni mieszkańcy Dolnego Śląska i Łużyc
Zacznij od Bacha... i Polski
Na początku wskazałem na związki kompozytora z dworem Augusta III, króla Polski. Za przykład posłużyły mi „Wariacje Goldbergowskie”. Na ich okładce Bach podpisał się jako kompozytor dworu polskiego.
zdjęcie z prelekcji (Relacje Regionalne)
Dodatkowo utwór został napisany na zamówienie posła Rzeczpospolitej. Grał go młody genialny pianista urodzony w Gdańsku, od którego nazwiska wzięła się dzisiejsza nazwa dzieła. Nie zabrakło też kantat, w których padają odniesienia do Polski i Polaków (Piastowie - na marginesie dodam, że wszystkiemu "przysłuchiwali się" członkowie tego rodu, którzy spoglądali na zebranych z obrazów pędzla J.J. Knechtela na wystawie "Portrety Piastów Śląskich" - Wisła, Sarmaci). Wariacje Goldbergowskie powróciły też pod koniec prelekcji. Zebrani mogli wysłuchać 1. wariacji, która oparta jest o metrum polskiego tańca narodowego – poloneza (nagranie opublikowane w ramach projektu Open Goldberg Variations).
karta tytułowa "Wariacji"
Orszak książęcy w Dreźnie z postaciami królów Polski - Augusta II (pracodawca Weissa) oraz Augusta III (pracodawca Bacha)
Kamienna Góra i inne miejscowości
Trzonem prelekcji były śląskie smaczki. Stąd podczas wydarzenia słuchacze mogli usłyszeć o wielu ciekawych osobach z Dolnego Śląska i Łużyc (dziś część województwa dolnośląskiego). Zaprezentowałem sylwetkę lipskiego rektora uniwersyteckiego i konrektora szkoły św. Tomasza. Ludovici był z urodzenia kamiennogórzaninem.
zdjęcie z prelekcji (Relacje Regionalne) - z książką, w której pojawia się nazwisko konrektora szkoły św. Tomasza
To on był pierwszym szefem Bacha w Lipsku. W Kamiennej Górze zachowała się książka z 1723 roku, czyli daty, kiedy Bach zaczął pracę pod jego kierownictwem, z dedykacją, którą Ludovici wpisał z okazji doktoratu jego kuzyna, autora książki. Ponadto słuchacze wykładu dowiedzieli się też o słynnym fizyku, który był uczniem kamiennogórskiego profesora. Napisał on libretto do jednej z kantat Bacha.
płyta pamiątkowa na budynku, który stanął w miejscu dawnej szkoły św. Tomasza, gdzie pracował Bach
Zabytek Muzeum Tkactwa - karta książki z 1723 roku z wpisem kamiennogórskiego profesora, który był wicedyrektorem szkoły Tomasza i szefem Bacha od 1723 do 1724 roku
Domniemany portret Bachów na ilustracji z książki wydanej przez dolnośląskiego autora antologii poetycko-muzycznych (wolne media)
Kościół Pokoju w Świdnicy, gdzie grał jako kantor uczeń i współpracownik Bacha
Była też mowa o zięciu Bacha, jego koledze i jego związkach z Krzeszowem, uczniach i badaczach. Na koniec słuchacze dowiedzieli się, jak to się stało, że najsłynniejszy portret mistrza wisiał tuż przed wojną na ścianie jednej z willi w Cieplicach. Na tym samym obrazie, dziś z zbiorach Muzeum Bacha w Lipsku, znalazły się nuty autorskiego dopisku Bacha do wspomnianych wcześniej "Wariacji Goldbergowskich".
słuchacze dowiedzieli się, że w Krzeszowie były przechowywane rękopisy Weissa, kolegi Bacha, tych kompozycji można posłuchać w ramach projektu "Księga na lutnię"
Zebrani zobaczyli też zdjęcia z Krzeszowa - słynne organy Englera z czasów Bacha - dziś gra się na nich dzieła słynnego kompozytora. Brzmią tak, jak za czasów mistrza
Niezwykłe instrumenty
Po prezentacji multimedialnej, którą wypełniły zdjęcia nowe i archiwalne z miejsc związanych z wspominanymi osobami, zebrani w muzeum widzowie mogli obejrzeć niezwykłą kolekcję instrumentów muzycznych. To zabytki i unikaty ze zbiorów Muzeum Tkactwa. Bezcenne eksponaty pochodzą z Wrocławia z czasów aktywności Jana Sebastiana Bacha w Lipsku. Podobne instrumenty w swoim zespole wykorzystywał słynny kompozytor.
jeden z zabytkowych i unikatowych instrumentów ze zbiorów muzeum (foto: Relacje Regionalne)
Od posta po wydarzenie
W tym roku na moim blogu ukazały się 3 teksty poświęcone kompozytorowi i jego rodzinie. One były zaczątkiem prelekcji. Uzupełniłem je o nowe informacje, zebrane już po publikacji postów na Welthellsicht. W prezentacji uczestniczyli mieszkańcy Kamiennej Góry, osoby zainteresowane historią i muzyką, lokalni artyści, regionaliści z Kamiennej Góry i Bolkowa. Obecne były również media z okolicy.
uczestnicy prelekcji
Podziękowania
Dziękuję serdecznie wszystkim osobom, które pomogły mi w organizacji wydarzenia. Począwszy od wsparcia logistycznego, medialnego i duchowego, przygotowanie plakatów, a także fachową pomoc techniczną. Osobne podziękowania kieruję do dyrekcji i pracowników muzeum za ogromne zaufanie i niezwykłą gościnność, uczynności i użyczenie swoich zbiorów.
Wykorzystane zdjęcia wydarzenia pochodzą ze stron: Relacje Regionalne czadrów24.pl oraz Regionalny Tygodnik Informacyjny rti24.pl.
Relacje medialne ze spotkania można znaleźć za pośrednictwem wydarzenia na FB w zakładce Dyskusja.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz