Translate

30 kwietnia 2022

Czas na sabat! Czarownice na Dolnym Śląsku i w Sudetach oraz Noc Walpurgii (legendy, tradycje, dzieła literackie, malarstwo, muzyka, zielarstwo i inne konteksty)

Czarownice i magia to nieśmiertelny temat kultury i popkultury. Kiedy w Europie zasadniczo nie płonęły już stosy, Goethe przypomniał w wielkim stylu o magicznych rytuałach oraz słynnym sabacie czarownic w noc Walpurgii. Zwłaszcza w romantycznym okresie fascynacji opowieścią gotycką i wszelaką fantastyką wiedźmy i ich sabaty stały się popularnym tematem, po który sięgali artyści, także ci związani z Dolnym Śląskiem. Region miał zresztą swoje własne legendy i  obyczaje związane z czarownicami. 



Właśnie tym tematom poświęcam ten wpis! Podobnego zestawienia o takim spojrzeniu nie znajdziecie nigdzie. 


Praktyki czarodziejskie fascynowały i przerażały ludzi od wieków. Niewiedza i zabobon sprawiały, że oskarżenia o magię stanowiły okrutny sposób na pomówienia i zemstę. Cierpieli niewinni. Nie będę przyglądać się historii stosów i pogromów. Chciałbym spojrzeć na kulturotwórczą rolę mitu wiedźm i ich sabatów. Szczególnie na Noc Walpurgii i obecność tego rytuału w wierzeniach i opowieściach mieszkańców historycznego Śląska, a także w twórczości plastycznej, pisarskiej i muzycznej artystów związanych z regionem. 


Noc Walpurgii, ilustracja do Fausta Goethego, wolne media, wikimedia.org 


Noc Walpurgii lub Noc Św. Walpurgii to tradycyjne święto ludowe przypadające na noc z 30 kwietnia na 1 maja. Związane było z wigilią wspomnienia św. Walpurgii, średniowiecznej świętej. Legendy związane z sabatami tej nocy przerodziły się w organizację ognisk, nocnego czuwania, a także wiosennych tanecznych procesji. Nazwę Walpurgisnacht (Noc Walpurgii) spopularyzował „FaustGoethego. Poeta odwiedził Dolny Śląsk w 1790 roku i przebywał w regionie kilka tygodni pod koniec lata. Do Goethego jeszcze wrócę. Teraz kilka swojskich akcentów. 


sabat czarownic, grafika z XVII wieku, wolne media, wikimedia.org 

Z magiczną nocą czarów związane były rozmaite obyczaje. Ich opis (zwłaszcza z okolic Milicza, Brzegu Dolnego, Zielonej Góry czy Żmigrodu)  można znaleźć w „Mitteilungen der Schlesischen Gesellschaft für Volkskunde” z 1896 roku. Czytamy tam, że wiara w sabaty czarownic w Noc Walpurgii „jest podobno wciąż dość powszechna na Śląsku”. Mieszkańcy regionu praktykowali rozmaite rytuały, aby uchronić siebie i swój dobytek przed czarownicami i ich zaklęciami. „Aby uchronić przed nimi bydło, przed drzwiami stajni układa się tej nocy miotły i grabie, w stajni zawiesza się dziurawiec”. W niektórych częściach Śląska „na każdych drzwiach, nawet najmniejszych, wykonane są trzy krzyże, aby odstraszyć czarownice”.  

Śląskie legendy związane z Nocą Walpurgii opisane są w kilku rozdziałach „Schlesische Sagen” z 1913 roku. W książce tej znajduje się mnóstwo opowieści o czarownicach oraz ich słynnym sabacie z 30 kwietnia na 1 maja. Opowieści dotyczą m.in. Michałkowej koło zamku Grodno, gdzie czarownice spotykały się na skale (Hexenstein bei Michelsdorf). Inna z opowieści dotyczy wsi  Olbrachcice Wielkie niedaleko Ząbkowic  Śląskich (Olbersdorf in der Walpurgisnacht). Zbór sag zawiera także opowieści związane z zlotem czarownic na ziemi kłodzkiej.  Ponadto opisane są rozmaite przykłady wydarzeń i legend dotyczących Broumova, Karkonoszy, Gór Izerskich i Łużyc




Schlesische Sagen” - podania o czarownicach, wolne media, SBC

Skoro o literaturze mowa wspomnę też Gustava Meyrinka, słynnego autora „Golema”, syna Marie Meyer, wrocławskiej aktorki. Wiedeński pisarz, syn wrocławianki, napisał też powieść „Walpurgisnacht. Phantastischer Roman” z 1917 roku. 


powieść syna wrocławianki: Walpurgisnacht, okładka, za archive.org 

Śląskie i sudeckie czarownice oraz magia nocy Walpurgii są wzmiankowane w powieści "Empuzjon" Olgi Tokarczuk. Dzieło Noblistki związane z Sokołowskiem miało swoją premierę w 2022 roku. 

Z kolei balladę o czarownicach i Nocy Walpurgii wydał wrocławski poeta romantyczny. Nazywał się Willibald Alexis, a właściwie Georg Wilhelm Heinrich Häring. Urodził się 29 czerwca 1798 roku we Wrocławiu. Do jego wiersza o czarownicach muzykę napisał romantyczny kompozytor, Carl Loewe, związany z Szczecinem. Pieśń wykonywana jest do dziś. 



Willibald Alexis: Balladen: Walpurgisnacht (GoogleBooks)




Carl Loewe: 3 Balladen, Op.2: Walpurgisnacht , słowa: Willibald Alexis (YouTube) 


Carl Loewe: 3 Balladen, Op.2: Walpurgisnacht, wolne media, za IPLSM

Pozostańmy przy muzyce. „Walpurgisnacht” to poemat symfoniczny, który napisał Ludwig Heidingsfeld.  Utwór miał swoją premierę we Wrocławiu w 1888 roku. Kompozytor urodził się 24 marca 1854 roku w Jaworze. Od końca XIX wieku mieszkał w Gdańsku, gdzie założył konserwatorium kształcące muzyków. Zmarł w Gdańsku 14 września 1920 roku. O wykonaniu poematu Heidingsfelda informowało kilka przewodników i czasopism muzycznych z XIX wieku. 

Bodaj najsłynniejszym utworem muzycznym o Nocy Walpurgii jest „Die erste Walpurgisnacht” ballada na chór i orkiestrę napisana przez Felixa Mendelssohna do słów Goethego. Zarówno autor słów, jak i autor muzyki odwiedzili Dolny Śląsk. Goethe przebywał w wielu miejscowościach regionu w 1790 roku, z kolei młody Mendelssohn odwiedził Duszniki-Zdrój w 1823 roku. Kompozycja Mendelssohna była kilkukrotnie wykonana we Wrocławiu za życia autora.  W liście Adolpha Hessego (wrocławskiego organisty i kapelmistrza nazywanego „śląskim Bachem”) do Louisa Spohra z 7 czerwca 1845 roku autor wspominał o drugim wykonaniu dzieła Mendelssohna we Wrocławiu („Heute wird von der Singakademie mit Orchester die Walpurgisnacht von Mendelssohn bereits zum 2ten Male gegeben...”). Natomiast „Antiquariats-Katalog” z 1894 roku wymienia wydanie dzieła z miejscem i datą „Breslau 1845”. 

Mendelssohn: Der Erste Walpurgisnacht, Op. 60, MWV D3 - Overture (YouTube) - kompozycja została wykonana za życia autora we Wrocławiu. Zarówno kompozytor, jak i poeta, autor słów - przebywali na Dolnym Śląsku 

Pora na malarską ciekawostkę. Związana jest z artystą, który aktywny był kilkadziesiąt lat na Dolnym Śląsku, ale samo dzieło nie znajduje się w regionie. Chodzi o cykl obrazów, które namalował Hermann Hendrich – słynny malarz legend. Urodził się 31 października 1854 roku w Heringen, a zmarł 18 lipca 1931 roku w Szklarskiej Porębie. Właśnie tam, w 1903 roku  Hendrich założył słynną "Sagenhalle" – galerię malarstwa związanego z mitami karkonoskimi i germańskimi. Hala ta (zniszczona po II wojnie światowej) była zainspirowana wcześniejszym projektem tego artysty. Chodzi o "Walpurgishalle". Powstała ona na Hexentanzplatz w pobliżu Thale w 1901 roku. Do wnętrza sali Hermann Hendrich stworzył pięć dużych obrazów przedstawiających pięć scen z „Nocy Walpurgii” z „Fausta” Goethego. Tym sposobem wspomniany na wstępie Goethe wrócił dwa razy, za sprawą Mendelssohna oraz  Hendricha. 



Hermann Hendrich,  "Walpurgishalle", wolne media, wikimedia.org 

Na koniec ciekawostka zielarska. Wiele ziół wiązano z czarownicami i czarami. Przykładem może być miesiącznica (łacina: Lunaria/niemiecki: Mondviole). Istnieje powiedzonko-aforyzm, związane z czarownicami oraz roślinami, które zbierają w kolejne dni tygodnia, by w weekend przygotować z nich piekielne smarowidło: „Am Sonntag pflücken die Hexen solsequium , am Montag lunaria (Mondviole ), am Dienstag verbena, am Mittwoch mercurialis ( Bingel kraut), am Donnerstag barba Jovis (Donners bart) , am Freitag capelli Veneris (Frauen haar) und am Sonnabend mischen sie die höllische Salbe”. Ten zwrot został podany w „Deutsches Sprichwörter-Lexikon” - jest to epokowe dzieło językoznawcze stworzone przez Karla Friedricha Wilhelma Wandera urodzonego w 1803 roku w Karpnikach, a zmarłego w 1879 roku w Kostrzycy na Dolnym Śląsku. Więcej TUTAJ 


miesiącznica na Dolnym Śląsku, w Sudetach. Góry Kamienne 


Kolejną ciekawostką jest czartawa (z łaciny Circaea – od czarownicy Kirke).  Anton Johann Krocker we „Flora Silesiaca Renoata, Emendata” podaje tę roślinę z ludową nazwą Hexenkraut – czyli ziele czarownic. Pod taką nazwą roślina pojawia się też u Friedricha Wimmera w "Flora von Schlesien". Więcej TUTAJ 



Friedrich Wimmer: Flora von Schlesien: Handbuch zur Bestimmung und Kentniss der phanerogamischen Gewächse dieser Provinz, nebst einer gedrängten Einleitung in die Pflanzenkunde, 1832 (GoogleBooks) 


polecam również wpisy z tagiem:
#ciekawostka   #magia

niezależny, autorski i niekomercyjny projekt dotyczący historii i uroków Dolnego Śląska, Sudetów i okolic 

****

Materiały fotograficzne i tekstowe (jeżeli nie zaznaczono inaczej - np. wolne media, cytat, wskazanie innego autora) należą do autora bloga! Zabraniam powielać i kopiować chronionych treści bez oznaczenia autorstwa. 

CC BY-NC-ND

Autorem bloga jest dziennikarz, przewodnik, teatrolog, regionalista-amator, bloger od 2011 roku.

****


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz