Transgraniczny szlak górski przez mniej znaną część Sudetów. Nie ma tutaj tłumów, a jest tak pięknie!
Podziwianie jesieni w Górach Kruczych, czyli wędrówka na trasie Královec - Lubawka.
Pociągiem do stacji.... Královec (ale nie ten humorystyczny Kaliningrad w czeskiej wersji!), a później już piechotą do stacji Lubawka - górskimi szlakami!
Po zejściu z góry, udałem się szlakami (żółtym, czerwonym - od granicy - a następnie niebieskim i zielonym) w kierunku Rezerwatu Kruczy Kamień.
"Krucza Skała (681 m n.p.m., niem. Rabenstein) – wzniesienie w Sudetach Środkowych, w Górach Kamiennych, w środkowej części pasma Gór Kruczych. Postrzępione efektowne urwisko skalne na zachodnim zboczu tworzą Krucze Skały. Krajobrazowe zachodnie zbocza wzniesienia znajdują się na terenie rezerwatu przyrody Kruczy Kamień. Skocznia narciarska na północnym stoku wzniesienia Krucza Skała została zbudowana w 1924 roku przez Niemców. Skocznia była częścią jednego z wielu budowanych w tamtym okresie ośrodków przygotowań olimpijskich reprezentacji Niemiec" (wikipedia)
ciekawostki o olimpiadzie i skoczni TUTAJ
Stromy szlak schodzący z rezerwatu do Lubawki to spore wyzwanie!
Po krótkiej przerwie w mieście udałem się jeszcze na Świętą Górę.
"Święta Góra (701 m n.p.m., niem. Heiligen Berge) – wzniesienie w południowo-zachodniej Polsce, w Sudetach Środkowych, w Górach Kamiennych, w Górach Kruczych. Całą górę oplata gęsta sieć dróg i ścieżek, z których część związana jest z kultowym charakterem terenu. Jedna ze stromych ścieżek pątniczych prowadzi z Lubawki na szczyt północno-zachodnim zboczem. Przy ścieżce znajduje się wiele zdewastowanych figur i kapliczek z XVII i XIX wieku. Największa kaplica znajduje się pod szczytem góry" (wikipedia)
o ruinach kalwarii na Świętej Górze TUTAJ
"Linia kolejowa nr 299 (Železniční trať Kamienna Góra – Královec) – linia łącząca stację Kamienna Góra ze stacją Lubawka i z przejściem granicznym Lubawka/Královec (PL/CS). 29 grudnia 1869 roku otwarto wraz z odcinkiem do Sędzisławia linię kolejową z Kamiennej Góry do Lubawki. 29 grudnia 1875 powołano południowo-północne koleje niemieckie na transgranicznej trasie z Josefstadt (obecnie Jaroměř), które umożliwiało przejazd pociągów między Śląskiem a Czechami. Pociągi transgraniczne uruchomiono 5 lipca 2008 r. W latach 2008–2012 operatorem połączeń po stronie polskiej była spółka Przewozy Regionalne, od 2013 r. są nim Koleje Dolnośląskie. Po stronie czeskiej pociągi obsługuje GW Train Regio" (wikipedia)
Trasa/mapa
https://pl.mapy.cz/s/jonobovosu
polecam również:
****
niezależny, autorski i niekomercyjny projekt dotyczący historii i uroków Dolnego Śląska, Sudetów i okolic
****
Materiały fotograficzne i tekstowe (jeżeli nie zaznaczono inaczej - np. wolne media, cytat, wskazanie innego autora) należą do autora bloga! Zabraniam powielać i kopiować chronionych treści bez oznaczenia autorstwa.
CC BY-NC-ND
Autorem bloga jest dziennikarz, przewodnik, teatrolog, regionalista-amator, bloger od 2011 roku.
****
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz