W mieście „100 mostów”, czyli we Wrocławiu, który może się pochwalić zdumiewającą ilością przepraw, jest jeden, który szczególnie fascynuje. To most wyjątkowy z uwagi na rozmiar, jak i fotogeniczność.
Most Grunwaldzki, który przez II wojną nosił nazwę Cesarskiego (Kaiserbrücke) i Mostu Wolności, to potężna konstrukcja. Powstał w latach 1908 – 1910. Współautorem projektu był Richard Plüddemann, wpływowy architekt aktywny w stolicy Dolnego Śląska, gdzie zmarł 1 lutego 1910 roku. Otwarty został 10 października 1910 roku (10.10.1910). Połączył centrum miasta z północnymi i wschodnimi dzielnicami. Nazwany został na cześć cesarza Niemiec. Po wojnie ta niezwykła przeprawa zyskała równie znaczące imię. Grunwald odnosi się do słynnej wielkiej średniowiecznej bitwy, w której pokonani zostali Krzyżacy. Most przetrwał wojnę, ale wymagał poważnych napraw. Ponowne otwarcie nastąpiło we wrześniu 1947 roku.
Most ma długość – jako cała konstrukcja - ponad 180 metrów (z czego 112 metrów to część wisząca nad rzeką między wieżami pylonów) i szerokość 18-20 metrów. Jeżdżą po nim samochody oraz tramwaje. Są też chodniki dla pieszych. Zbudowany jest głównie z stali, betonu i granitu. Z mostu rozpościerają się widoki na Odrę i wybrzeże, gmach Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego oraz okolicę. Pod mostem można przepłynąć. Podziwiać go można z góry, z pewnej odległości, patrząc z wieży archikatedry Jana Chrzciciela na Ostrowie. Wersję miniaturową prezentuje np. park miniatur Minieuroland w Kłodzku.
Most jest jednym z symboli Wrocławia.
mapa/lokalizacja:
https://goo.gl/maps/mPdHV9x4n7fkAXdB7
polecam również:
#Wrocław, #zabytekTechniki #most
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz